Iloa liikkumiseen, elinvoimaa arkeen

Nia on tanssillista fuusioliikuntaa, joka energisoi sinut päästä varpaisiin rasitusvammoja aiheuttamatta. Avojaloin liikkuminen tekee lajista nivelystävällisen, musiikki taas on tunnin kannatteleva voima. Tunneilla toistuva liikkeet ja liikesarjat tulevat ajan myötä tutuiksi, mutta koreografian osaamista ulkoa tärkeämpää on liikkumisesta nauttiminen. Liikut yksilöllisesti, ja olet samalla osa ryhmää - omilla ehdoillasi.

 

Nia-tunnin rakenne
Nia-tunti (55-75 min.) sisältää aina alkulämmittelyn, sykkeen kohottavan osion ja loppuvenyttelyn (vaihtelevine rentoutumisineen). Musiikin alkaessa tunti etenee pysähtymättä, ja se koostuu seitsemästä syklistä:

1. Fokuksen eli tuntiteeman esittely (esimerkiksi tietty askel, kehonosa, liike-energia yms.)

2. Step in, tietoinen harjoitukseen astuminen

3. Warm up, eli kehoa lämmitteleviä isompia ja hitaampia liikkeitä

4. Get Moving, sykettä kohottava, energinen osio

5. Cool Down, palauttava, tasaava osio

6. FloorPlay, liikettä, harjoituksia ja venyttelyä lattiatasolla

7. Step out, tietoinen harjoituksesta ulos astuminen
 

Ohjaajana tanssin mukanasi tunnin halki, näyttäen tarvittaessa vaihtoehtoisia tapoja soveltaa askelia ja liikkeitä.

Kenelle Nia sopii?

Mikäli etsit matalan kynnyksen hyvänolonliikuntaa tai tuntikonseptia tukemaan muuta treeniäsi (esim. joogaa, kuntonyrkkeilyä, tanssia jne.), Nia saattaa olla sinun juttusi.

Nia toivottaa kaikki kehot tervetulleiksi - ikään, kokoon, sukupuoleen tai kuntoon katsomatta.
Sovellettavien liikkeiden ansiosta voit aina muokata harjoituksen tasoa itsellesi sopivaksi: välillä palauttava harjoitus on paikallaan, välillä tarpeen on hikesi pintaan nostava treeni. Tunneillani käy sulassa sovussa tyytyväisiä kuntoliikkujia, sohvaperunoita,  tanssijasieluja; tekonivellisiä, leikkauksista toipuvia tai muuten vain liikunnan pariin palaavia; sekä ujoa että ekstrovertimpää porukkaa. Niassa saa, muttei tarvitse olla sosiaalinen tai yhteisöllinen.

Nian hyötyjä

Nia huomioi sinut kokonaisvaltaisesti. Nia kehittää ja auttaa ennen kaikkea ylläpitämään esimerkiksi lihaskuntoasi, tasapainoasi, liikkuvuuttasi, joustavuuttasi ja reaktiokykyäsi. Liikeharjoitus on omiaan tyhjentämään pääsi ja syventämään mielenrauhaasi antamalla tilaa myös itseilmaisulle ja tunteille. Itsetuntemuksen lisääntyessä sinun on helpompi tehdä aitoja ja kestäviä valintoja sekä tanssilattialla että arjessasi. Nia voi lisätä itsemyötätuntoa ja tuoda helpotusta sekä tilapäisiin että kroonisiin kiputiloihin ja stressiin.

 

Olennaista ohjaustyössäni
Ohjatessani pyrin ennen kaikkea luomaan ilmapiirin, jossa sinun on turvallista rentotua ja tanssilattian, jolla  sinulla on lupa hullutella ja haastaa itseäsi tarpeittesi mukaan. Tanssi, liike tai kehontietous eivät ehkä paranna kaikkia kasvu- tai muita kipujasi kädenkäänteessä, mutta tuovat usein huomattavaa helpotusta ja lievitystä eri olotiloihisi. Elinvoiman liikkeelle laittaminen on aistittavissa myös korvien välissä, usein sydämenkin sopukoissa.



Palautetta tunneistani

Oon käynyt sun tunneilla jostain 2000-luvun alusta ja siitä asti tykännyt ihan hirveästi sun ystävällisestä, kahjosta, kutsuvasta, kuuntelevasta tavasta ohjata ja tanssia mukana.

~Emilia

Sun tunneilla liikunta ei ole suoritusta vaan enemmän pienet bileet (tai joskus omaa aikaa itsetutkistelulle) kuitenkin saaden kaikki liikkumisen ja Nian hyödyt.

~Katriina

Tuntuu että sulla on ohjaajana hyvällä tavalla silmät kaikkialla ja silti myös ilo ja läsnäolo omassa olemisessa.
~Hanna

Viikkolukkarini pääpaino on tällä hetkellä rakastamissani Nia-tunneissa. Ohjaan myös lyhytkursseja ja työpajoja.
 

Nia: hela kroppen i rörelse
Året var 2003 då Nia, den dansanta fusionsträningen från USA, landade i Finland. Med rötter i både väst och öst kombinerar Nia svettjumppa med dansglädje, mental träning och återhämtning. Att du rör dig barfota gör träningen skonsam för dina leder och stimulerar dina fotbotten. De följsamma rörelserna stöds av varierande och medryckande musik. Att du lyssnar till musiken du rör dig till livar upp din koordinationsförmåga. Du är välkommen oavsett ålder, form eller kondition.

 

Vad kan du förvänta dig av en Nia-lektion?

En Nia-lektion (55-75 min.) inkluderar alltid uppvärmning, aerobisk träning, tänjning och avslappning i olika former. Som instruktör dansar jag med dig under hela lektionen och visar vid behov alternativ till rörelser eller steg. Du kan alltså  alltid anpassa träningens intensitet enligt dina egna behov. Ibland behöver du kanske mer återhämtande, balanserande träning, ibland mer svettig och utmanande.


Nia-nytta: du kan genom regelbunden Nia-träning hitta en sinnligare vardag och lindring för tillfälliga eller kroniska smärttillstånd samt stress. Därtill är Nia ett kravfritt och framför allt roligt sätt att upprätthålla bland annat din muskelstyrka och kroppskontroll; din balans, rörlighet, flexibilitet, snabbhet, reaktionsförmåga samt sinnesro. Nia kan dessutom förorsaka ihållande lyckorus.

Väsentligt i min undervisning
Det jag främst strävar efter är att skapa en atmosfär där du som deltagare tryggt kan slappna av i och ett dansgolv där du kan tönta dig och utmana dig själv på enligt egna resurser. Dans och rörelse helar kanske inte all din växt- eller annan värk i en handvändning - däremot kan de lindra mycket. Livskraft som sätts i rörelse släpper på trycket mellan dina öron, mjukar upp hjärtat också lite grann.

För varande fylls mitt veckoutbud av speciellt mina älskade Nia-lektioner. Jag håller också i trådarna för kortkurser och workshops.

Pieni Nia-makupala vuodelta 2017. En Nia-smakbit från 2017.

White Belt-koulutuksen löysi kesällä 2015 sekä suomalaiset että ulkomaalaiset osallistujat. Kuvassa itävaltalainen Claudia.

Nia & perusliikkeet

Nia-tunnit koostuvat toistuvista liikesarjoista jotka ajan myötä käyvät tutuiksi. Perusliikkeissä huomioit koko kehosi päästä varpaisiisi, askelluksesta hiljentymiseen. Vaikutteet tanssilajeista tuovat tunneille tilaa itseilmaisullesi, mahdollisuuden heittäytyä muutamaksi sekunniksi kerrallaan. Kamppailulajeista sovelletut rytmilliset potkut ja lyönnit huoltavat niveliäsi, harjoittavat keskittyneisyyttäsi ja voimaasi sekä purkavat tunteitasi. Liikkeet ovat aina muokattavissa sinulle sopiviksi.
Kasvuvaraa: Opit aistimaan kehoasi sekä liikkeessä että levossa, eli tiedostamaan kehosi toiminnallisuutta.

 

Nia & musiikki
Musiikki on yksi Nian kantavista elementeistä, tai kuten lentävä lause sen kiteyttää: Nia is music, movement & magic! Kaikki liikesarjat ovat luotu musiikkia kuuntelemalla ja liikut tunnilla siten musiikin kanssa ja tahdissa, et sen päälle tai piiskaamana. Äänimaailmat vaihtelevat elektrosta popiin, rokkiin, maailmanmusiikkiin ja takaisin. Pääset käsiksi Nia-tunneilla käytettäviin musiikkikokonaisuuksiiin täällä.
Kasvuvaraa: Opit liikkumaan vaihtelevan musiikin tahtiin - ja saatat huomata että inhokkikappaleista voikin tulla lemppareita.

 

Nia ryhmäliikuntana
Nia on laji, jossa liikut yksilöllisesti yhdessä. Liikkeiden sovellettavuus tekee harrastajien ikä- ja kuntohaarukasta varsin laajan. Ken kaipaa monipuolista hikijumppaa, ken sallivaa ilmapiiriä jossa liikkeiden "oikein" tekeminen on toissijaista. Nia sopii sinulle, mikäli sinua kiinnostaa laji joka alleviivaa kehosi toiminnallisuutta, haastaa mieltäsi rakentavasti, tuulettaa tunteitasi - ja antaa tilaa myös henkisyydellesi, missä muodossa se ikinä ilmeneekään.
Kasvuvaraa: Opit soveltamaan Nian tuomaa kehontietoutta arkeen, muihin harrastuksiin ja lajeihin (ja miksei päinvastoinkin!).

Nia & fitness
Fitness -sana löytyy nykyään monesta sanayhdistelmästä. Yksinkertaisimmillaan on kyse sekä kehollisesta että mielentason terveydestä ja hyvinvoinnista - ei välttämättä mitenkään ylikunnosta, hulppeasta lihasmassasta tai hoikkuudesta. Niaa kuvaavat varsinkin seuraavat yhdyssanat:
Fuusiofitness - Niasta löytyy vaikutteita tanssista (ilon ja musiikin vuoksi), kamppailulajeista (voiman ja keskittyneisyyden vuoksi) ja kehonhallintamenetelmistä (läsnäolon ja kehonhuollon vuoksi).

Kardiofitness - Nia kohottaa ja ylläpitää sykettäsi ja pistää siten sydänlihaksen töihin, omilla ehdoillasi ja kuntosi mukaan.

Body weight fitness - oman kehonpainosi aktiivista käyttöä kuntoilussa. Varsinkin Nia-tunnin loppupuolella lattiatasolla tehtävissä, sovellettavissa olevissa liikkeissä kehonpainosi ja painovoiman kanssa leikkiminen käy loistavasti kiinteyttävästä lihastreenistä.
Fascia fitness - sidekudoksesta puhutaan nyt entistä enemmän. Nian yksinkertaiset, erittäin monipuoliset liikkeet stimuloivat sidekudostasi kokonaisvaltaisella tavalla. Sidekudoksesi ollessa eloisa ja kimmoisa koko keho tuntuu pehmeämmältä ja rennommalta.

Kasvuvaraa: ole oma personal trainerisi - opit räätälöimään jokaisesta Nia-tunnistasi kuhunkin päivääsi sopivan harjoituksen.
 

Nia & mindfulness

Sekä mindfulness että Nia opettaa sinua tiedostamaan toimintaasi, liikkeitäsi ja aistimuksiasi tuomitsematta niitä. Meditaatio ja Nia kutsuu sinua olemaan tietoinen teoistasi ja valinnoistasi myös harjoituksen päätyttyä. Läsnäolo antaa mahdollisuuden valita toimintamallin sen sijaan että sokeana reagoit ärsykkeeseen.

Kasvuvaraa: Astut tiedostamisen polulle aistiesi kautta: harjoittelet lempeyttä itseä ja muita kohtaan sekä tanssilattialla että sen ulkupuolella. Opit näkemään, että muutos voi tapahtua yksi keho kerrallaan - välillä hyvinkin pienesti ja hitaasti.

Harrastajat kertovat:
 

Nia on ollut  mielettömän hyvä apukeino löytää tie omaan sisimpään, joka pääsi katoamaan jossain kohtaa….

- Marita

Niassa parasta minusta on liikkumisen ilo, vaihtelevat kivat tanssikuviot (ei liian monimutkaiset) ja ihana rytmikäs bassoja sisältävä musiikki!

- Sini 

​Koko kehon joustava käyttö suo hemmottelevia feeliksiä ja onnistumisen iloa. Hengitys vapautuu ja voimavarat kasvaa. Itselle ollut terapiaa!

- Helena

Parhaat vaikutukset Niasta ovat olleet rentouden lisääntyminen liikkumisessa, josta on ollut hyötyä myös muiden lajien harrastamisessa, ja yllättäen Nia poisti pahan stressin fyysisiä oireita.

- Niilo

Jag känner mig alltid så jordad och lugn efter Nia. Inte trött, inte på övervarv. Väldigt närvarande bara.

- Marina

Niassa on hienointa, että yleensä edes pieneksi hetkeksi onnistun päästämään kokonaan irti turhasta (estoista, suorittamisesta) ja liikun omalla keholla musiikissa niin kuin hyvältä tuntuu. Se tekee hyvää!
- Mervi

Niassa on tilaa hulluttelullekin. Nia ger utrymme för - allt.

Liikkeen iloa vuosimallia 2006... Rörelseglädje från år 2006...

...ja liikkeen iloa nyt - rörelseglädje nu.

© Dakinia   |  Minna Aalto, 2014-2019